تبلیغات
تکنولوژی آموزشی - فوائد مصرف خرما
 
تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزش رویکردی نوین در آموزش
درباره وبلاگ


فعالیت این وبلاگ در زمینه تکنولوژی آموزشی، مراکز توسعه آموزش و زمینه های وابسته می باشد
مدیریت وبلاگ: سید امین موافقی کارشناس تکنولوژی آموزشی
شغل: کارشناس سمعی و بصری و همکار مرکز توسعه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
تماس: 55 22 919 0936
وب: aminmovafeghi@gmail.com

مدیر وبلاگ : سید امین موافقی
نظرسنجی
ارزیابی مطالب وبلاگ








یکشنبه 22 مرداد 1396 :: نویسنده : سید امین موافقی
فوائد مصرف خرما



خرما از میوه های بسیار مفید است كه متاسفانه در برنامه های غذایی ما بطور مرتب قرار ندارد .خرما یكی از پرمصرف‌ترین خوراكی‌هایی است كه در ماه مبارك رمضان بر سر سفره افطار گذاشته می‌شود.

مصرف رطب و خرما انرژی لازم را به سرعت در اختیار بدن قرار می‌دهد و مواد از دست رفته  را جبران می‌کند. خرما به علت سالم و طبیعی بودن و همچنین در بر داشتن مواد غذایی مفید برای سلامتی انسان، باید جزء جدایی ناپذیر سبد غذایی باشد.

پژوهش‌های جدید فواید قرار دادن خرما در برنامه غذایی روزانه را تایید می‌کنند. اصولا مصرف یک رژیم غذایی مناسب که شامل انواع میوه و سبزی باشد، به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان شناخته شده است. مصرف خرما، روش شناخته شده‌ای برای درمان سرطان و سایر بیماری‌های عفونی است.
خرما می‌تواند با مهار رادیکال‌های آزاد، از تخریب مولکولی ناشی از این رادیکال‌ها جلوگیری کند. به نظر می‌رسد علت ابتلای بسیار کم ساکنان شبه جزیره عربستان در زمان‌های قبل به بیماری هایی نظیر تصلب شرایین، مرض قند و سرطان که تصور می‌شود ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند، مصرف فراوان خرما باشد. ترکیبات موجود در خرما، قادر به نابودی کامل رادیکال‌های سوپراکسیدانت هستند این عناصر که اصلی‌ترین رادیکال‌های آزاد در بیشتر سیستم‌های زیستی هستند، می‌توانند در بدن به گونه‌های فعالی، نظیر رادیکال هیدروکسیل، پروکسیل و الکوکسیل تبدیل شوند. شیره خرما حتی رادیکال‌های هیدروکسیل را نیز نابود می‌کند.

خرما شامل ‪ ۲۵‬درصد ساكاروز، ‪ ۵۰‬درصد گلوكز و مواد آلبومینوئیدی آب و پكتین است. خرما ویتامین‌هایی مانند ‪ C , B , A‬و ‪ E‬و حاوی مقادیری املاح مدنی است. تركیب خرمای تازه در صد گرم كه خانم كاوه‌یی از به عنوان میوه تازه نام می‌برد، شامل ‪ ۱۶۳‬كالری انرژی، ‪ ۰/۹‬گرم پروتئین ‪ ۰/۳‬گرم چربی، ‪ ۳۸‬گرم گلوسید، ‪ ۳۰‬میلی گرم فسفر ، ‪ ۱/۳‬میلی گرم آهن ، ‪ ۵۱‬میلی گرم كلسیم و ‪۱۰‬ میلی گرم ویتامین ‪ C‬است. به علاوه میوه خشك (خرمای خشك)، ‪ ۳۰۰‬كالری انرژی، دو گرم پروتئین، ‪ ۰/۶‬گرم چربی، ‪ ۶۰‬میلی گرم گوگرد ‪ ۵۰‬میلی گرم فسفر، ‪ ۶۵۰‬میلی گرم پتاسیم، ‪ ۶۵‬میلی گرم منیزیم، ‪ ۷۰‬میلیگرم كلسیم دو میلی گرم آهن و ‪ ۲/۲‬میلی گرم نیاسین و مقدار كمی سدیم دارد.

تاثیر خرما بر سلامتی در تحقیقات متعددی بررسی شده است.از آنجا كه خرما در گروه میوه‌ها طبقه بندی می‌شوداز فواید مصرف میوه و سبزی برخورداراست. به علاوه خرما به علت چربی كمی كه دارد به عنوان ماده غذایی كم چربی در نظر گرفته می‌شود. به خاطر مقادیر ناچیز سدیم ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشكلی نخواهند داشت ، مگر اینكه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود. بیشترین اهمیت خرما به علت تامین فیبر گیاهی است.به گفته دانشمندان مصری ، خوردن ‪ ۸۰‬گرم خرما، ‪ ۱۰‬درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را جبران می كند. “نیاسین” برطرف‌كننده مشكلات گوارشی، روانی و پوستی است. این مقدار خرما همچنین پنج درصد نیاز روزانه به ویتامین‌های ‪ B1‬و ‪B2‬ را كه در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند ، تامین می‌كند.

منبع مطلب جهت كسب اطلاعات بیشتر : http://www.khabaronline.ir   و    http://www.pezeshk.us





نوع مطلب :
برچسب ها : خرما، فوائد خرما، فوائد مصرف خرما، مصرف خرما، خرما در سبد غذایی، ارزش غذایی خرما، خواص خرما،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



مترجم سایت